Lara Ilaria Braconi / XI 2024 ... Distesi nel campo dell' amore




 

Lara Ilaria Braconi (Milan, 1992) attended the three-year Painting program at the Accademia di Belle Arti in Carrara, followed by a period of study at the Academy of Fine Arts in Warsaw and Prague. She continued her studies at the Accademia Albertina in Turin and the Accademia di Belle Arti di Brera.
She lives and works in Milan.

For Lara Ilaria Braconi, artistic creation is also a game, where the goal is not just a final result, but the process and encounters take center stage. Like in a game, it is the experience space that generates meaning. Artists often use play to show that social rules are not fixed but flexible and changeable. By creating new "rules of play" together, people challenge social structures and open new perspectives for coexistence. Braconi is a fighter for human action. With the title "Lying in the Field of Love", she refers to the encounter from which her woodcut originates, transforming it into six different approaches. While in one work the original printing plate serves as the basis for the composition, in another the print becomes the frame, the space, and finally a free, playful composition. Her work is like a "letter to friends," a generous gesture, like the field in which she rests.









Lara Ilaria Braconi (Milano, 1992) frequenta il triennio di Pittura presso l’Accademia delle Belle Arti di Carrara, a cui segue un periodo di studi all’Accademia di Varsavia e Praga. Prosegue gli studi all’Accademia Albertina di Torino e all’Accademia delle Belle Arti di Brera.
Vive e lavora a Milano.

Per Lara Ilaria Braconi, la creazione artistica è anche un gioco, in cui non si mira solo a un risultato finale, ma il processo e gli incontri sono al centro dell'attenzione. Come in un gioco, è lo spazio dell'esperienza a generare significato. Gli artisti spesso utilizzano il gioco per mostrare che le regole sociali non sono fisse, ma sono flessibili e modificabili. Creando insieme nuove "regole del gioco", le persone mettono in discussione le strutture sociali e aprono nuove prospettive per la convivenza. Braconi si considera una combattente per le interazioni umane. Con il titolo "Distesi nel campo dell' amore" fa riferimento all'incontro da cui nasce la sua xilografia, che trasforma in sei approcci differenti. Mentre in un'opera la matrice di stampa originale funge da base per la composizione, in un'altra l'incisione diventa il telaio, lo spazio e infine la composizione libera e giocosa. Il suo lavoro è come una "lettera agli amici", un gesto generoso, come il campo su cui riposa.